Τετάρτη, 23 Φεβρουαρίου 2011

Επιστολή Διαμαρτυρίας επιβατών προαστιακού

Για να υπογράψετε αν συμφωνείτε με το παρόν κείμενο πατήστε εδώ.

Για να κατεβάσετε το κείμενο εδώ.

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑΣ
Για τη συνεχιζόμενη κακή κατάσταση στον Προαστιακό Σιδηρόδρομο Αθήνας


Αξιότιμοι κύριοι,
Με αφορμή την καθημερινή υποβάθμιση της ποιότητας των μετακινήσεών μας με τον Προαστιακό
Σιδηρόδρομο και κατ’ επέκταση της ποιότητας της ζωής μας, σας απευθύνουμε την παρούσα επιστολή.
Όλοι οι υπογράφοντες χρησιμοποιούμε σε συστηματική βάση τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο της Αθήνας,
για τη μετακίνηση προς την εργασία μας. Αρκετοί από εμάς κατοικούμε εκτός του αστικού ιστού της
πρωτεύουσας και παράλληλα εργαζόμαστε εντός του λεκανοπεδίου. Πολλοί από μας πήραμε τη
θαρραλέα απόφαση της μετοίκησης εκτός του αστικού ιστού, στα πλαίσια της γενικότερης φιλοσοφίας της
αποκέντρωσης και επιθυμώντας μια καλύτερη ζωή για εμάς και τις οικογένειές μας.
Για μεγάλο χρονικό διάστημα δείξαμε υπομονή και κατανόηση στη χαμηλή ποιότητα των παρεχομένων
υπηρεσιών, αναμένοντας την ολοκλήρωση των έργων υποδομής.
Στο τέλος του 2010 και με μεγάλη καθυστέρηση (έπρεπε να έχει παραδοθεί από τον Ιούνιο του 2009) ,
τέθηκε σε λειτουργία η ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Άνω Λιόσια - Κιάτο. Παρά ταύτα , αντί να
απολαμβάνουμε βελτιωμένες υπηρεσίες, παρατηρείται διαρκής υποβάθμιση των παρεχομένων
υπηρεσιών, από κάθε άποψη.

Ειδικότερα:

1. Με την έναρξη λειτουργίας της ηλεκτροκίνησης και την παύση της πετρελαιοκίνησης πριν δύο
μήνες, επετεύχθη μείωση των λειτουργικών δαπανών για τα καύσιμα κατά μεγάλο ποσοστό.
Παρ’ όλα αυτά, οι τιμές των εισιτηρίων και των καρτών πολλαπλών διαδρομών
αυξήθηκαν θεαματικά, βίαια και χωρίς ΚΑΜΙΑ ΑΠΟΛΥΤΩΣ βελτίωση των παρεχομένων
υπηρεσιών (χρόνοι διαδρομής, πυκνότητα δρομολογίων, βελτιστοποίηση των ανταποκρίσεων
με τη λειτουργία του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αθηνών (όπου δυστυχώς παρατηρείται πλήρης
στασιμότητα των εργασιών τα τελευταία χρόνια), συνδεσιμότητα με τα άλλα μέσα σταθερής
τροχιάς, εξυπηρέτηση και ενημέρωση του επιβατικού κοινού από το προσωπικό και τους πίνακες
τηλεματικής, εμφάνιση και λειτουργικότητα των σταθμών και των υποδομών τους, καθαριότητα,
ασφάλεια στις αποβάθρες αλλά και μέσα στο τρένο). Καμία όμως βελτίωση των παρεχόμενων
υπηρεσιών δε θα δικαιολογούσε αυτές τις εξοντωτικές αυξήσεις.

2. Η συχνότητα των δρομολογίων στο τμήμα Αεροδρόμιο - Άνω Λιόσια μειώθηκε, από τέσσερις
φορές την ώρα, σε τρεις. Στο τμήμα Κιάτο - Άνω Λιόσια, παρά την ηλεκτροκίνηση, η συχνότητα
αδικαιολόγητα παρέμεινε στον ένα συρμό ανά ώρα. Στο τμήμα Άνω Λιόσια - Πειραιάς
πραγματοποιούνται δρομολόγια ανά μια ώρα ενώ τα δρομολόγια στο τμήμα Αεροδρόμιο - Άνω
Λιόσια πραγματοποιούνται ανά 20’. Οι ανάγκες του επιβατικού κοινού είναι σαφώς μεγαλύτερες,
όπως προκύπτει από την πληρότητα των συρμών, ειδικά τις ώρες αιχμής (ώρες στις οποίες οι
περισσότεροι εργαζόμενοι μετακινούνται προς και από τον τόπο εργασίας τους). Είναι
ολοφάνερο ότι οι περισσότερες επεμβάσεις στα δρομολόγια και το συνολικότερο σχεδιασμό δεν
αποτελούν μέρος στρατηγικής αλλά πρόκειται για αποσπασματικές ενέργειες και μόνο.
Χαρακτηριστικό είναι το περιστατικό ότι την ημέρα που τέθηκε σε λειτουργία η ηλεκτροκίνηση,
χωρίς καμία προειδοποίηση, καταργήθηκε το πρώτο πρωινό δρομολόγιο προς Κιάτο, με
αποτέλεσμα οι επιβάτες που το χρησιμοποιούσαν και είχαν προπληρώσει κάρτες να βρεθούν σε
αδιέξοδο χωρίς παράλληλα να μπορούν να «αμυνθούν».

3. Στην εκτέλεση των δρομολογίων, διαπιστώνονται σοβαρά περιστατικά απόκλισης από το
ωρολόγιο πρόγραμμα. Αφ’ ενός μεν συμβαίνουν συχνά σοβαρές καθυστερήσεις σε σχέση με το
ισχύον πρόγραμμα. Αφ’ ετέρου δε, υπάρχουν συχνές και τεκμηριωμένες αναφορές για
περιστατικά όπου οι συρμοί αναχωρούν από τους σταθμούς νωρίτερα από το καθορισμένη ώρα.
Αν και λογικά αυτό μάλλον απαγορεύεται από το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο, οι καθ’ ύλην
αρμόδιοι δεν δείχνουν το παραμικρό ενδιαφέρον. Δημιουργούνται σημαντικά ερωτηματικά κατά
πόσο αυτές οι πρακτικές συνάδουν με την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού.

4. Η κατάσταση των συρμών, εσωτερικά και εξωτερικά, είναι αναξιοπρεπής. Εικόνες έλλειψης
καθαριότητας, εγκατάλειψης, graffiti, φθορών και καταστροφής των εσωτερικών χώρων
κυριαρχούν παντού. Επισημαίνουμε πως οι εν λόγω συρμοί είναι ολοκαίνουργοι και υψηλής
τεχνολογίας και είναι ολοφάνερη η έλλειψη στοιχειώδους συντήρησης, φύλαξης, καθαρισμού και
η πλήρης εγκατάλειψή τους από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η κατάσταση αυτή μας δημιουργεί εύλογα
ερωτηματικά και σε σχέση με το σκέλος της τεχνικής συντήρησης. Το γεγονός αυτό μας κάνει να
αισθανόμαστε, εύλογα, φόβο για τη ζωή μας ή τη σωματική μας ακεραιότητα, σε ενδεχόμενο
ατύχημα λόγω κακής συντήρησης του τροχαίου υλικού.

5. Το ίδιο ισχύει και για άλλες υποδομές των σταθμών, όπως οι ανελκυστήρες, τα ρολόγια των
σταθμών (που έχουν ακινητοποιηθεί στις 12:00 εδώ και δύο χρόνια), οι κυλιόμενες σκάλες, οι
ηλεκτρονικές πινακίδες ενημέρωσης για τα δρομολόγια, καθώς και το κενό ανάμεσα στο τρένο και
τις αποβάθρες. Σημειώνεται ότι από την εμφάνιση των DESIRO στους σταθμούς έπρεπε να
τοποθετηθούν ξύλινες δοκοί ανάμεσα στην αποβάθρα και το τρένο ώστε να μειωθεί το κενό.
Όμως κανείς δεν έχει ενδιαφερθεί, και αναρωτιόμαστε εάν πρέπει να γίνει ατύχημα πρώτα, για να
υπάρξουν παρεμβάσεις) . Πολλές από τις υποδομές που υπολειτουργούν καθιστούν τους
σταθμούς απροσπέλαστους για άτομα με κινητικά προβλήματα. Αυτό τέθηκε μεν τελευταίο,
αλλά είναι σημαντικότατο διότι δείχνει το επίπεδο του πολιτισμού μας!
Tα παραπάνω σημεία, συνιστούν καταφανέστατα :
α) υποβάθμιση της ποιότητας ζωής των επιβατών, ειδικότερα δε αυτών που καθημερινά τον
χρησιμοποιούν για μετακινήσεις προς και από τον τόπο εργασίας τους
β) προδιαγεγραμμένη πορεία καταστροφής του ίδιου του Προαστιακού Σιδηροδρόμου, μέσα από τη
διαρκή απαξίωση
Θεωρούμε επιτακτικό χρέος μας να σας απευθύνουμε τα παρακάτω αιτήματα, για τα οποία δηλώνουμε
αποφασισμένοι να επιμείνουμε, μέχρις ότου να κινηθείτε έμπρακτα προς την υλοποίησή τους:

1. Καμία αύξηση στα εισιτήρια, ειδικά στις κάρτες διαρκείας (μηνιαίες, ετήσιες). Όχι μόνο για
λόγους κοινωνικής ευαισθησίας, αλλά κυρίως για το οικονομικό συμφέρον του Προαστιακού. Οι
αποδοχές όλων των επιβατών έχουν μειωθεί σημαντικά (τόσο στους Ιδιωτικού, όσο και Δημοσίου
Δικαίου εργαζόμενους). Η ετήσια κάρτα απεριορίστων διαδρομών στον άξονα Κιάτο - Δουκ.
Πλακεντίας αυξήθηκε από 900 ευρώ στα 1350. Τα 450 ευρώ της αύξησης, που σημαίνει 900
για ένα ζευγάρι εργαζομένων, είναι υπέρογκο, εξωφρενικό ποσόν που ουσιαστικά
απομακρύνει τον εργαζόμενο καθημερινό επιβάτη από τον Προαστιακό, καθώς ξεκάθαρα
αναιρεί την οικονομική ανταγωνιστικότητά του μέσου. Με βάση δε τα μισθολογικά δεδομένα
του επιβατικού κοινού, πρέπει να συζητήσουμε και για μειώσεις του εισιτηρίου από το
προηγούμενο τιμολογιακό καθεστώς ειδικά για τις κάρτες διαρκείας (μηνιαίες, ετήσιες)! Η θέσπιση
ομαδικού ή οικογενειακού εισιτηρίου διαρκείας, θα επιφέρει επίσης οικονομικό όφελος στον
Προαστιακό. Υπάρχουν πολλές λύσεις για εκλογίκευση της τιμολογιακής πολιτικής, που θα
συνδυάζει την ελκυστικότητα του μέσου με τη σταθερή αύξηση των εσόδων.

2. Άμεση, δίχως ουδεμία περαιτέρω ολιγωρία, αύξηση της συχνότητας δρομολογίων στο τμήμα
Άνω Λιόσια - Κιάτο, με αμεση αλλαγή του δρομολογίου Αεροδρόμιο - Μαγούλα σε Αεροδρόμιο -
Κιάτο, τουλάχιστον κατά τις ώρες αιχμής, ώστε να εξυπηρετούνται οι εργαζόμενοι από και προς
Κορινθία και Μεγαρίδα, με δύο δρομολόγια την ώρα, με παράλληλη διεύρυνση του ωραρίου
λειτουργίας. Εξέταση της δημιουργίας express δρομολογίων , σε ώρες αιχμής, με στάση μόνο
στους μεγαλύτερους σταθμούς του τύπου Κιάτο - Κόρινθος - Μέγαρα - Μαγούλα - Λιόσια κλπ. Η
αύξηση της ταχύτητας και η πύκνωση των δρομολογίων (όταν απαιτείται) αποτελεί
διαφήμιση του Προαστιακού, που θα αποφέρει οικονομικά ωφέλη στο μέσο.

3. Ορθολογικός και όχι «στο πόδι» σχεδιασμός των μηνιαίων, εξαμηνιαίων και ετησίων καρτών.
Είναι απαράδεκτο, για παράδειγμα, η μηνιαία κάρτα Κόρινθος – Μαγούλα να κοστίζει όσο η
μηνιαία κάρτα Κόρινθος – Πειραιάς, και ειδικά όταν το τμήμα Μαγούλα – Πειραιάς το καλύπτει η
μηνιαία κάρτα του ΟΑΣΑ. Το αποτέλεσμα είναι ότι κάποιος που χρησιμοποιεί μηνιαία κάρτα
(συνήθως οι εργαζόμενοι) πληρώνει το τμήμα Μαγούλα _Πειραιάς, συστηματικά, τόσο στην
κάρτα του Προαστιακού όσο καί στην κάρτα του ΟΑΣΑ. Είναι επίσης απαραίτητη η θέσπιση
έκπτωσης στα δρομολόγια χαμηλής κίνησης, ώστε να αποσυμφορηθούν τα δημοφιλή
δρομολόγια και να υπάρξει ισορροπημένη επιβατική κίνηση όλες τις ώρες.

4. Άμεση ένταξη του σταθμού ΣΚΑ στο πλέγμα δρομολογίων, για την κάλυψη όλων των
μετεπιβιβάσεων. Αλλαγή του δρομολογίου Πειραιάς - Άνω Λιόσια σε Πειραιάς - Άγιος Στέφανος,
παράλληλα με διπλασιασμό, κατ ελάχιστον, της συχνότητας δρομολογίων, από ένα την ώρα σε
δύο, σε χρόνους συνδυασμένους με τις διελεύσεις από το ΣΚΑ των συρμών Αεροδρομίου -
Κιάτου. Επίσης ο άξονας Πειραιάς – Άγιος Στέφανος πρέπει να ενταχθεί τιμολογιακά στο αστικό
πλέγμα δρομολογίων.

5. Ρητή υπόμνηση προς το προσωπικό έλξης, ότι πρέπει να τηρείται το πρόγραμμα δρομολογίων
και ιδιαίτερα να μη συμβαίνουν περιστατικά αναχωρήσεων πριν από την προκαθορισμένη ώρα.

6. Άμεση επισκευή όλων των υποδομών με βλάβες στους σταθμούς (μηχανήματα επικύρωσης,
ανελκυστήρες, κυλιόμενες σκάλες κλπ.), παράλληλα με τη διασφάλιση εγγυημένων υπηρεσιών
έγκαιρης αποκατάστασης στο εφεξής, με ιδιαίτερη ευαισθησία σε αυτά που επιτρέπουν την
πρόσβαση σε άτομα με δυσχέρεια στη μετακίνηση.

7. Σοβαρός σχεδιασμός και ενίσχυση του μηχανισμού ελέγχου εισιτηρίων, για την αποτροπή της
λαθρεπιβίβασης. Είμαστε θετικοί και στο ενδεχόμενο να τοποθετηθούν αυτόματες, περιστροφικές
θύρες στους σταθμούς, κατά το πρότυπο άλλων κρατών, ώστε να μη μπορεί να εισέλθει στις
αποβάθρες κανένας δίχως έγκυρο εισιτήριο.

8. Άμεση εξασφάλιση υπηρεσιών ασφαλείας εντός των σταθμών, των αμαξοστασίων αλλά και των
συρμών εν κινήσει, ώστε οι επιβάτες να νοιώθουν ασφάλεια και χωρίς να εξαιρεθούν από τις
υπηρεσίες ασφαλείας τα βραδυνά δρομολόγια.

9. Άμεση δημοσιοποίηση χρονοδιαγραμμάτων για την ολοκλήρωση βασικών έργων υποδομής,
όπως είναι η ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Πειραιάς - ΣΚΑ, η έναρξη λειτουργίας νέων σταθμών
(Ζευγολατιό, Ταύρος, Λυκότρυπα, Πύργος Βασιλίσσης κλπ.), η ενδεχόμενη χωροθέτηση
σταθμών προαστιακού στον Ισθμό και στο Λουτράκι, η προγραμματισμένη επέκταση προς το
Ξυλόκαστρο, η επαναλειτουργία της τροφοδοτικής γραμμής Ναυπλίου - Άργους - Κορίνθου,
καθώς και η λειτουργία των συστημάτων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης σε όλο το δίκτυο του
Προαστιακού.

10. Σημειώνεται ότι ο σταθμός του Ζευγολατιού έχει ολοκληρωθεί τουλάχιστον ένα χρόνο αλλά δεν
δίδεται σε λειτουργία, κατά το θλιβερό πρότυπο του σταθμού της Μεταμόρφωσης. Δεν έχουμε
καταφέρει να πληροφορηθούμε τους λόγους αλλά μπορούμε να σας εξηγήσουμε το πρόβλημα
που δημιουργείται από τη μη λειτουργία του σταθμού, με το παρακάτω παράδειγμα: Όσοι
κατοικούν στην ευρύτερη περιοχή γύρω από το σταθμό, σε απόσταση περίπου 5 χλμ (Βραχάτι,
Βόχα, Κοκώνι, Άσσο κα) δεν έχουν την δυνατότητα να μεταβούν απευθείας στο σταθμό της
Κορίνθου με Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Κατά συνέπεια είναι αναγκασμένοι να χρησιμοποιήσουν
ιδιωτικό μέσο μεταφοράς. Κατά μέσο όρο η απόσταση σε χλμ (μετάβαση και επιστροφή) είναι
περίπου 25 χλμ. Αν κάποιος εργάζεται στην Αθήνα και χρησιμοποιεί το σταθμό του Ζευγολατιού
θα έχει διανύσει περίπου 4.600 χλμ λιγότερα και αν το μεταφράσουμε σε χρήματα θα έχει ξοδέψει
περίπου 600 € λιγότερα
Με άξονα τα παραπάνω δίκαια αιτήματά μας, σας επισημαίνουμε ότι έχετε την υποχρέωση να βελτιώστε
τις συνθήκες ασφαλούς και αξιοπρεπούς μεταφοράς του επιβατικού κοινού. Αποδείξτε μας με τις πράξεις
σας ότι σκοπός σας είναι η διαμόρφωση μιας πολιτικής σοβαρής, διορατικής, σύγχρονης και βιώσιμης.
Η μέχρι σήμερα εικόνα σας στη συνείδηση των πολιτών, αφορά μια πολιτική ουτοπική και ανάλγητη
προς το κοινωνικό σύνολο, που εγείρει εύλογες απορίες για τα πραγματικά σας κίνητρά.
Επίσης, για τη σχέση Προαστιακού και Καλικρατικών Δήμων, έχουμε ξεκάθαρη άποψη:
Η τοπική Αυτοδιοίκηση της Κορινθίας, η οποία κατ’ εξοχήν καρπώνεται τα αναπτυξιακά οφέλη του
Προαστιακού Σιδηροδρόμου, οφείλει να αναλάβει τις ιστορικές ευθύνες της, να προασπίσει και να
θωρακίσει με όλες τις δυνάμεις της το τρένο, ακόμα και στην κατεύθυνση της οικονομικής συμβολής
όπως την παρέχει, διαπιστωμένα, στα υπόλοιπα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Ο σκοπός είναι η μείωση των τιμών των εισιτηρίων και η επακόλουθη αύξηση της ελκυστικότητας και της
χρήσης του μέσου από τους κατοίκους της Κορινθίας. Αυτό θα ωφελήσει την περιοχή μας,
διευκολύνοντας τις μετακινήσεις, μειώνοντας το κυκλοφοριακό, την κατανάλωση καυσίμων και τις
εκπομπές ρύπων.
Το αυτό ισχύει για όλους τους Καλλικρατικούς Δήμους όπου σταθμεύει ο Προαστιακός, σε Μεγαρίδα,
Θριάσιο και Μεσόγεια. Να στηρίξουν συντονισμένα και έμπρακτα την Αποκέντρωση, διότι οι ίδιοι
αποτελούν τις δομές της Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Ο Προαστιακός είναι μοχλός ανάπτυξης όλων
αυτών των περιοχών!

Αν θέλουμε μια ‘’ΠΡΑΣΙΝΗ’’ αποκεντρωμένη Ελλάδα, μπορούμε όλοι μαζί να το καταφέρουμε, αρκεί να
υπάρχει κατανόηση και αλληλεγγύη.
Αιτούμαστε τη δημοσιοποίηση της απάντησής σας στα παραπάνω αιτήματα, στην επίσημη ιστοσελίδα
της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε.
Έχουμε τη σιγουριά ότι θα ασχοληθείτε σοβαρά με την αναζήτηση λύσεων και την αντιμετώπιση των
προβλημάτων που χρονίζουν. Ελπίζουμε όμως να καταλήξουμε στην αμοιβαίως συμφέρουσα λύση, με
ομαλή, πολιτισμένη συζήτηση και επιχειρήματα. Χωρίς ένταση, χωρίς βία. Πρέπει όμως να κατανοήσετε,
ότι ο Προαστιακός για μάς είναι ένα εργαλείο με το οποίο βγάζουμε “τον άρτο τον επιούσιο”. Γι’
αυτό θα επιμείνουμε μέχρι τη τελική δικαίωση των αιτημάτων μας. Διότι κανείς δε θέλει τον
απαξιωμένο Προαστιακό - φάντασμα (έτσι όπως η παρούσα πολιτική τον παραμορφώνει), αλλά ένα
μάχιμο μεταφορικό μέσο που θα κρατήσει ζωντανή την Προαστιακή Περιφέρεια. Είμαστε στη διάθεσή
σας για οποιαδήποτε πληροφορία
Με εκτίμηση,
Οι υπογράφοντες επιβάτες

Δεν υπάρχουν σχόλια: